Co bude, až rodiče nebudou?

Řeknu vám, není to maličkost mít takové hospodářství. Starat se o zvířata, okopávat pole, hubovat slimákům...ale když se pak člověk v létě v horku napije vychlazeného domácího vína, tak si uvědomí, že by si toho měl sakra vážit...

Partnerovi rodiče jsou téměř potravinově soběstační. Chovají ovce, prasata, krůty, slepice i králíky. Okopávají zahrádku s bramborami, rajčaty a paprikou, mají ovocný sad a malinkatou vinici. Těm je úplně jedno, jak se pohybují ceny masa a zeleniny v obchodech, protože oni mají vlastní zdroje.

A vždy, když přijedeme na víkend na venkov do Maďarska nechat se rozmazlovat, dostaneme návdavkem ještě výslužku, abychom v tom Rakousku neumřeli hladem a nemuseli prý jíst ty antibiotiky vyhoněný kuřata.

Já pocházím z Prahy. A tam jsou vrcholem domácí produkce tak leda farmářské trhy, Bůh jim žehnej, a nebo rajčátka vypěstovaná na balkóně s decentní vrstvičkou olova od projíždějících aut. A tak si asi dokážete představit moje nadšení a jásot nad každou domácí marmeládou, domácí šunkou nebo domácí sherry, kterou nás tchyně obdaruje. Jsou to poklady. Ale...

Někdy si říkám, že až rodiče nebudou, kdo to bude dělat? Kdo zastane tu tvrdou každodenní práci, která je svým způsobem i krutá. Viděli jste někdy oči vepře? Vždyť ten kluk ušatá se na mě dívá těma vševědoucíma očima, které vypadají, že právě obhájily disertační práci na Matfyzu a já už přemýšlím nad tím, že Pepa bude můj nejlepší kámoš a jestli by se dal ochočit a vzít domů. Nebo copak já, dušinka moje citlivá, můžu jít do výběhu a říci slepici: „Tak pojď holka, půjdeš do polívky.“ Pak jí klepnout a oškubat? Ne. Já tak leda uvažuju, jestli se to tam v tom výběhu slepičce líbí a jestli by neuvítala polštářek na spaní a snášení vajíček a že ten hnůj by se snad dal nějak zakrýt, aby nenarušoval estetiku prostředí. Kdybych já chovala slepice, tak to budou rekordmanky v dlouhověkosti s nalakovanýma pařátkama, náramky na nožičce a náhrdelníkem s jejich jménem a telefonním číslem pro případ, že by se nebožátka ztratila.

Jenže ať přemýšlím, jak přemýšlím, nevidím moc možností, kdo by tuhle práci po našich rodičích převzal. A přece se mi nechce tak lehko se vzdávat, protože vím, že to všechno, co díky nim máme, jsou skutečné poklady a nechci se smířit s představou, že budeme závislí na nabídce místního obchodu s potravinami. Ta chuť a síla vlastnoručně vypěstovaného vína nebo dokonale červeného sladkého rajčete se nedá penězi zaplatit. Jenže tuhle zemědělskou náturu musí mít asi člověk v sobě. Jako třeba švagr, který, když se line vzduchem silná nevábná vůně právě pohnojeného pole, zhluboka nasaje vzduch do nosních dírek, usměje se a řekne: „Prachy!“. Také jsem si to zkoušela, ale bohužel nejsem tak přesvědčivá…holt mi to přes ten smrad nejde tak nějak od srdíčka.

Takže všem, kteří mají vlastní zahrádku, sad či rovnou farmu, přeji letos bohatou úrodu a klobouček dolů.

Autor: Tereza Lišková | pondělí 20.3.2017 12:43 | karma článku: 36,61 | přečteno: 4156x
  • Další články autora

Tereza Lišková

Za sedmero horami a sedmero řekami...

Každý večer před spaním, loučí se dcera s uplynulým dnem pohádkou, či básní. Jsou-li dny náročné, odbudu ji procítěnou recitací a zavelím spánek. Zato jsou-li dny klidné a příjemně plynoucí...

15.5.2018 v 11:02 | Karma: 7,15 | Přečteno: 326x | Poezie a próza

Tereza Lišková

Maďar se představuje

Jsou tomu čtyři roky, když jsem se mamince svěřila, že jsem zamilovaná do muže, původem z jižního Maďarska. Jednalo se o vážnou známost, a proto jsem jí chtěla Maďara představit.

9.3.2018 v 11:16 | Karma: 25,69 | Přečteno: 1274x | Poezie a próza

Tereza Lišková

18 věcí, které můžete dělat, když Vánoce klepou na dveře

Očumovat nádherně nazdobené výlohy obchodů plné blikajících světýlek a jiných vánočních cingrlátek, dokud nedostanete epileptický záchvat.? Třeba.

23.11.2017 v 9:09 | Karma: 11,00 | Přečteno: 476x | Diskuse| Poezie a próza

Tereza Lišková

Než zvednete kotvy

Patříte mezi ty, kteří rádi jezdí prstem po mapách a sní o životě v zahraničí, ale váháte a bojíte se neznámého? Pak by vám mohlo přijít vhod pár rad od zkušené emigrantky...

16.11.2017 v 12:44 | Karma: 18,11 | Přečteno: 487x | Diskuse| Poezie a próza

Tereza Lišková

Dokonalá matka

Jsem dokonalá matka. Vždy dokonale upravená a oblečená podle poslední módy. Jsem skvělá kuchařka, matka, manželka i milenka. Dá to sice hodně práce a odříkání, ale rozzářená tvář dítěte a spokojený výraz manžela za to stojí.

22.9.2017 v 8:52 | Karma: 24,88 | Přečteno: 1181x | Diskuse| Ona

Tereza Lišková

Malý průvodce rakouským gastro-peklem

Máme tady prázdniny, což znamená, že půlka národa míří na vysněnou dovolenou do Chorvatska. A na staré dobré přetížené cestě přes Rakousko se může lehce stát, že v nekonečné koloně zaútočí hlad.

30.7.2017 v 10:23 | Karma: 31,72 | Přečteno: 2537x | Diskuse| Cestování

Tereza Lišková

Babiččiny opulentní obědy

Mám dvě babičky. Obě vaří skvěle. Jedna decentně, sofistikovaně a zdravě, druhá tučně, tučně a hlavně tučně. Co kdyby přišla další válka? Tak ať jsme tlustý na tři prsty.

22.6.2017 v 10:42 | Karma: 27,08 | Přečteno: 1116x | Diskuse| Poezie a próza

Tereza Lišková

S Maďarem v polní kuchyni

S Maďary se to má tak; guláš se vaří zásadně venku. Je jedno, jestli venku prší, sněží nebo se na město valí obří tsunami. Maďar vaří guláš venku.

28.4.2017 v 10:08 | Karma: 37,08 | Přečteno: 2249x | Poezie a próza

Tereza Lišková

18 věcí, které dělám, když jsem v Praze

Mám pocit, jako kdybyste pustili stopky a já slyšela tikot každé vteřiny, která uplynula a která mi připomíná, že můj pobyt se krátí, a proto není čas ztrácet čas. Než můj pražský čas vyprší, je třeba zažít mnoho věcí...

14.4.2017 v 16:22 | Karma: 22,00 | Přečteno: 791x | Poezie a próza

Tereza Lišková

Top 10 českých komedií

Ukažte mi jeden jediný národ, který má ve svém filmovém fondu tolik báječných komedií. Aha? Žádný...možná také proto, že my máme Svěráka! Heč!

28.3.2017 v 10:02 | Karma: 22,35 | Přečteno: 1236x | Diskuse| Poezie a próza

Tereza Lišková

Dar od Pána Boha

Každému nadělil Bůh podle svého uvážení. Někomu neskonalou krásu, někomu prudkou inteligenci, někomu fyzickou zdatnost a když se podíval na mě,řekl: „Neboj se, moje drahá, i ty dostaneš velkolepý dar. Říkám mu pracovně Blbý kecy."

24.3.2017 v 9:00 | Karma: 15,26 | Přečteno: 475x | Poezie a próza

Tereza Lišková

Ale vždyť mluvíš opravdu dobře

Je to lež jak věž, ale každý z nás, kdo žije v zahraničí, ji chce a nutně potřebuje slyšet. Když si jen vzpomenu na svoje začátky a tu příšernou němčinu, se kterou jsem do Rakouska přijela...

22.3.2017 v 11:18 | Karma: 19,93 | Přečteno: 486x | Poezie a próza

Tereza Lišková

Obchody, které stojí za to v Rakousku navštívit, Teil II.

Pokračování pro všechny fanoušky marnotratného utrácení. Takže zakopejte šrajtofle hluboko do země a jdeme na to.

14.3.2017 v 9:00 | Karma: 16,26 | Přečteno: 669x | Ostatní

Tereza Lišková

Obchody, které stojí za to v Rakousku navštívit, Teil I.

Množí se nám tady dotazy; kam vyrazit, tlačí-li vás bankovky v peněžence a nakupovat v Čechách se zdá jakési nudné a fádní. Já to chápu...za hranicemi je všechno tak nějak exotičtější a nabídka lákavější.

13.3.2017 v 8:45 | Karma: 19,66 | Přečteno: 1358x | Ostatní

Tereza Lišková

Bublinková filozofie

Občas mívám filozofické chvilky. A nejčastěji ve vaně. Člověk si hraje s bublinkami z pěny, cpe se čokoládou, brblá si pro sebe, přemýšlí o smyslu bytí a říká si, hele, jak je možný, že mám na vaně asi sto tisíc flaštiček?

10.3.2017 v 8:35 | Karma: 14,28 | Přečteno: 209x | Poezie a próza

Tereza Lišková

Busójárás 2017

V Maďarsku se konal Busójárás, což je něco jako masopust. Až na to, že v Čechách nemají všichni muži stejnou masku, nenaskakují na ženy na ulici a za hlasitého: „ÍÍÍÍÁÁÁÁH!“ nenaznačují jakési kopulační pohyby. No...bylo to divoké.

6.3.2017 v 11:23 | Karma: 15,54 | Přečteno: 480x | Cestování

Tereza Lišková

Jak neumím maďarsky

Pojďme se domluvit, že angličtina je svojí náročností na úrovni koťátka, němčina na úrovni tygra...a maďarštinu v tom případě reprezentuje ta vodní zrůda, kterou poslal Poseidón na své nepřátele, aby sejmul celou zemi.

4.3.2017 v 10:48 | Karma: 28,55 | Přečteno: 1430x | Poezie a próza

Tereza Lišková

Pan Paprika

Můj muž je Maďar. A s Maďary se to má tak, že jim v žilách koluje pálenka a místo lymfy mají paprikový krém.

2.3.2017 v 8:44 | Karma: 32,59 | Přečteno: 1997x | Poezie a próza
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1206x
Jsem Češka žijící s Maďarem v Rakousku...tak si nalijte kávu, pohodlně se usaďte a pojďte si přečíst, jaké to je ;) Další články na: http://jestepetminut.cz

 

 

 

 

Seznam rubrik