S Maďarem v polní kuchyni

S Maďary se to má tak; guláš se vaří zásadně venku. Je jedno, jestli venku prší, sněží nebo se na město valí obří tsunami. Maďar vaří guláš venku.

Během mé první návštěvy v Maďarsku se chtěl můj muž - Maďar pochlubit národními poklady a udělat dojem. Zavedl mě do sklípku na těžké barikové červené víno, ukazoval mi romantickou scenérii u Balatonu, na němž pluly v západu slunce plachetnice, dal mi poprvé ochutnat pálenku a chléb s kachním tukem a cibulí, běhal po bitevním poli u Moháče a zaníceně vysvětloval průběh bitvy a pochopitelně - cpal do mě guláš horem dolem.

Přátelé, já jsem během tří dnů ochutnala pět různých variací guláše!

Jen co jsme vešli do restaurace, už Maďar objednával nějaký guláš (i když to byl občas asi perkelt a občas asi gulášová polévka).  Musím se vám ovšem přiznat, že mi to vlastně ani tak nevadilo. Chutnaly všechny báječně.

A tak jsem brzy pochopila, že se guláš stane nedílnou součástí našeho jídelníčku. Navíc samotná příprava guláše je doménou mužů, takže tím lépe. Úkolem ženy je nalít si víno, nepřekážet a sem tam obdivovat kuchařovu zručnost. Jaké překvapení mě ale čekalo, když jsem zjistila, že Maďar nehodlá vařit guláš doma v kuchyni. A to nikdy. Nechápavě se na mě zadíval, když jsem mu na plotnu připravila hrnec. Zakroutil nesouhlasně hlavou a zmizel na několik minut v zahradním domku, odkud postupně vynosil vše potřebné, aby si na zahradě zřídil polní kuchyni.

Vaření guláše je třeba chápat jako významnou společenskou událost. Sejde se celá rodina, přátelé, sousedé a náhodní kolemjdoucí, rozestaví se do kruhu kolem kuchaře a klábosí se skleničkou v ruce. Takže kdybyste při výletu do Maďarska narazili na skupinu tajuplných lidí uspořádaných do kruhu, zpoza jejich postav stoupá dým, nebojte se. Nejde o obětní rituály či spiritistické seance. To jen Maďaři vaří guláš.

Svým způsobem je vaření guláše taková one man show, při které se kuchař stává hvězdou. Všechno ztichne, planetární systém se na chvilku točí jen kolem něho a on si užívá svých pět minut slávy, když odpovídá na dotazy ohledně špeku, původu masa, čerstvosti paprik a lokace toalet. Je středem pozornosti už jen proto, že v ruce drží obří vařečku, která vypadá jako atrapa z ranního pořadu pro děti a kterou rád významně mává, když důležitě vysvětluje záludnosti receptu.

No a teď si představte, že by se tohle všechno muselo přestěhovat do kuchyně; kuchař, kotlík, oheň, dvacet hladových krků a obří vařečka. To prostě nejde.

Maďaři si vždycky najdou důvod se sejít, uvařit si guláš a načít nový sud. Ať už je to narození dítěte, rozlučka se svobodou, promoce, sobota...protože jsou nesmírně společenští, milují hostit a být hoštěni. A rádi vedou řeči. V Maďarštině, jak jinak. Takže já si ani neškrtnu, jak jinak...i přesto mám tahle setkání ráda, protože...

...guláš, přátelé, to Maďaři opravdu umí. Pěkně na cibulce s domácí sušenou paprikou a paprikovou pastou...generacemi vyladěný k dokonalosti.

Takže guláši zdar, maďarskému zvláště.

 

 PS: Maďarští kuchaři berou vaření v kotlíku smrtelně vážně a navazují se svým gulášem citový vztah. Tak ať vás nenapadne jim do vaření kecat, nebo, nedej bože, do kotlíku šťouchat vařečkou! Neb zhynete bídnou smrtí. A navíc už vám nenalejou a to je ještě horší.

Autor: Tereza Lišková | pátek 28.4.2017 10:08 | karma článku: 37,08 | přečteno: 2249x
  • Další články autora

Tereza Lišková

Za sedmero horami a sedmero řekami...

Každý večer před spaním, loučí se dcera s uplynulým dnem pohádkou, či básní. Jsou-li dny náročné, odbudu ji procítěnou recitací a zavelím spánek. Zato jsou-li dny klidné a příjemně plynoucí...

15.5.2018 v 11:02 | Karma: 7,15 | Přečteno: 326x | Poezie a próza

Tereza Lišková

Maďar se představuje

Jsou tomu čtyři roky, když jsem se mamince svěřila, že jsem zamilovaná do muže, původem z jižního Maďarska. Jednalo se o vážnou známost, a proto jsem jí chtěla Maďara představit.

9.3.2018 v 11:16 | Karma: 25,69 | Přečteno: 1274x | Poezie a próza

Tereza Lišková

18 věcí, které můžete dělat, když Vánoce klepou na dveře

Očumovat nádherně nazdobené výlohy obchodů plné blikajících světýlek a jiných vánočních cingrlátek, dokud nedostanete epileptický záchvat.? Třeba.

23.11.2017 v 9:09 | Karma: 11,00 | Přečteno: 476x | Diskuse| Poezie a próza

Tereza Lišková

Než zvednete kotvy

Patříte mezi ty, kteří rádi jezdí prstem po mapách a sní o životě v zahraničí, ale váháte a bojíte se neznámého? Pak by vám mohlo přijít vhod pár rad od zkušené emigrantky...

16.11.2017 v 12:44 | Karma: 18,11 | Přečteno: 487x | Diskuse| Poezie a próza

Tereza Lišková

Dokonalá matka

Jsem dokonalá matka. Vždy dokonale upravená a oblečená podle poslední módy. Jsem skvělá kuchařka, matka, manželka i milenka. Dá to sice hodně práce a odříkání, ale rozzářená tvář dítěte a spokojený výraz manžela za to stojí.

22.9.2017 v 8:52 | Karma: 24,88 | Přečteno: 1181x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  13:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Zakázky TSK jen vyvoleným. Za manipulaci tendrů soudí 15 lidí a čtyři firmy

23. dubna 2024  13:46

Hlavní líčení v kauze zmanipulovaných zakázek Technické správy komunikací hlavního města Prahy...

Europoslanci prodloužili volný obchod s Ukrajinou, unijní farmáře více ochrání

23. dubna 2024  13:03,  aktualizováno  13:29

Europoslanci schválili prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, ovšem s kroky k vyšší ochraně...

Protesty za Gazu zachvacují americké univerzity, policie masivně zatýká

23. dubna 2024  13:27

Kolumbijská univerzita v pondělí kvůli demonstracím zavedla distanční výuku a na nedalekých...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1206x
Jsem Češka žijící s Maďarem v Rakousku...tak si nalijte kávu, pohodlně se usaďte a pojďte si přečíst, jaké to je ;) Další články na: http://jestepetminut.cz

 

 

 

 

Seznam rubrik